اداره ثبت برند

اداره ثبت برند

بطور کلی در رابطه با تعریف ماهیت برند یا علامت تجاری در ماده 30 قوانین چنین اشاره گردیده است:
علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

  • علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
  • علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
  • نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

همچنین بنا بر ماده 31:
حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد و در غیر این صورت قوانین نمی تواند صاحبین برند یا علامت تجاری را حمایت قانونی نماید.
اداره ثبت برند بطور کلی وظیفه محافظت از مالکیت های معنوی را به عهده گرفته است که امروزه از مهمترین اموال اشخاص به حساب می آیند.

چنانچه اشاره گردید اداره ثبت برند تحت نظارت و اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید و محدوده وظایف این سازمان عبارت است از :

-ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری و حمایت قانونی از صاحبین علامت تجاری یا برند
- ثبت حق استفاده انحصاری از اختراعات و حمایت از حقوق مخترعین
- ثبت حق استفاده انحصاری از طرحهای صنعتی و حمایت از حقوق طراحان
- ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری یا نام تجارتی، مبدأ و نشان جغرافیایی کالا و...

بطور کلی می توان گفت این سازمان از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر اشخاص ثالث از طریق ثبت این حقوق در محدوده جغرافیایی کشور یا کشورهای محل ثبت حمایت می نماید.

در واقع پیشینه وضع قوانین در جهت حمایت از مالکیت های معنوی و صنعتی نخستین بار با عنوان قانون ثبت علامات تجاری و صنعتی در سال 1304 به تصویب رسید و در پی آن "قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و آئین نامه اجرایی مربوط" به تصویب رسید و بالاخره با تصویب قوانین و مقررات اخیر که با همکاری همه دستگاههای ذیربط بالاخص مجلس محترم شورای اسلامی و قوه قضائیه به تصویب رسیده است.

در حال حاضر نیز با توجه به نیاز ها و ضرورت های روز اجتماع این قوانین با تغییر و توسعه و پیش بینی موارد جدید با رعایت استانداردهای بین المللی و بالاخص معاهده تریپس به متقاضیان خدمات ارائه می نماید.

اداره ثبت برند که چنانچه اشاره گردید وظایف دیگری را نیز در این حوزه بر عهده گرفته است، در اقدامی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی به متقضیان اقدام به معرفی سامانه ایی به آدرس https://iripo.ssaa.ir نموده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه بسیاری از امور مربوطه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام برسانند و مدارک مورد نیاز را نیز به نشانی این سازمان به آدرس تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ارسال نمایند.

چنانچه اشاره گردید متقاضیان می توانند با مطالعه قوانین در سامانه ای که از سوی اداره ثبت برند معرفی شده است، برند مورد نظر خود را طراحی و انتخاب نمایند و در همین سامانه نیز از طریق الکترونیکی به ثبت برسانند، سپس درخواست متقاضی توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و نتیجه به متقاضی اعلام می گردد.

با توجه به ماده39
هرگاه اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را به نام متقاضی صادر می‌نماید و در غیر این صورت امکان عدم ثبت برند را به اطلاع متقاضی می رساند و بنا بر ماده37 نیز هر ذی‌نفع می‌تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی‌، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) این قانون به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. دراین صورت:

  1. اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضی درصورت تأکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می‌فرستد. درغیر این‌صورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقی خواهد شد.
  2. اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می‌گیرد که علامت را ثبت و یا آن را رد کند.


برای دریافت رتبه بندی، ثبت برند و یا ثبت شرکت و یا ثبت آگهی رایگان  به سایت  شهر24  مراجعه کنید


قوانین علیه سوء استفاده از علامت تجاری و استفاده غیر مجاز

قوانین علیه سوء استفاده از علامت تجاری و استفاده غیر مجاز

در ابتدا برای بررسی موارد نقض انحصار علامات تجاری جهت یادآوری به ارائه تعریف کوتاهی از علامت تجاری خواهیم پرداخت:
بنا بر تعریف ارائه شده در سایت سازمان ثبت شرکتها علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.


طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.
شایان ذکر می باشد که ثبت علامت مخصوص یک مجموعه منافع بسیاری همراه خواهد داشت که مهمترین آن انحصاری شدن این علامت پس از ثبت می باشد که در این مقاله به تبعات عدم رعایت حق انحصار آن خواهیم پرداخت :
در مقلات قبلی به شرایط ثبت علامت تجاری و قوانین تابع آن اشاره شد که مهمترین آن لزوم رعایت حق انحصار علامت می باشد وبر طبق این قانون از زمان ثبت قانونی یک علامت توسط افراد در صورت عدم رعایت حق انحصار با شخص خاطی بر خورد قانونی خواهد شد.و شخص حقیقی و حقوقی که از علامت سوء استفاده کرده و یا جعل نموده باشد از سوی قانون مجرم شناخته می شود و مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت چنانچه در قانون مجازات اسلامی بنا به ماده 529 چنین اشاره شده است :
هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده است یا یکی از تجارتخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
بنا بر اشاره این قانون که علاوه بر جعل و سوء استفاده از علامات تجاری مجموعه ها به سوء استفاده از علامات در انحصار دولت نیز اشاره کرده است و حداقل توابع قانونی آن را اعلام نموده است.
این قانون تنها مشمول استفاده از علامت تجاری یک مجموعه نمی باشد در صورتی که شخصی در جهت منافع شخصی از مهر مجموعه دیگری استفاده نماید و برای فرد ویا افراد دیگری باعث بروز خسارت گردد علاوه بر جبران خسارت محکوم به حبس خواهد شد. پر واضح است که قانون سعی دارد از این طریق راه را برای سوء استفاده افرادی و یا حتی کارمندانی  که به اسناد و مهرهای رسمی یک محموعه دارند سد نماید. که البته غیر ازسوء استفاده از مهر اصیل یک مجموعه مسلما جعل آن نیز مشمول پی گیری قانونی و تعیین حکم خواهد بود.
و در رابطه با بحث تخصصی این مقاله در رابطه با سو استفاده و عدم رعایت حق انحصار علامات تجاری نیز این قوانین بطور سخت گیرانه ایی حاکم می باشد به طوری که قوانینی توسط قانون گذار وضع گردیده است که طی آن متخطی علاوه بر جزای نقدی به حبس تعزیری از 91 روز تا 6 ماه یا هر دو محکوم می شود.در این ماده نیز صرفاَ به تعیین مجازات حبس و جزای نقدی اکتفا شده است و تصمیمی در خصوص اموال و یا منافعی که از طریق به دست آمده است کرفته نشده است و تصمیم گیری در مورد آنها به عهده دادستان ،بازپرس و قاضی قرار داده است و مقرر نموده است که با توجه به ارزیابی شرایط در این مورد تصمیم گرفته شود تا ضبط و یا معدوم گردد.
مجموعه کیا ثبت در این مقاله تلاش نموده است  شما را از حقوقی که پس از ثبت یک برند و یا علامت تجاری خواهید داشت آشنا می نماید و همچنین اگر در صدد ثبت علامت تجاری و یا برند می باشید مشاورین ما همواره همراه شما می باشند.
در آخر مهمترین نکته که صاحبین علامت تجاری باید به آن توجه نمایند این نکته می باشد که صاحب علامت می تواند  یک نسخه از گواهینامه ثبت علامت را که حاوی اطلاعاتی از قبیل :
1 )تاریخ وصول اظهارنامه 2 ) تاریخ ثبت علامت و شماره ی ثبت آن 3) اسم و شغل و تابعیت و اقامتگاه صاحب علامت  4) نوع مال التجاره و یا محصول و یا طبقات علامت مزبور 5) در صورتی که علامت قبلاَ در کشورهای خارج ثبت شده باشد تاریخ و شماره و محل ثبت  آن 6) تاریخ صدور تصدیق 7) مدت اعتبار علامت 8) -امضاء رئیس شعبه ی ثبت علایم تجارتی و مدیر کل اسناد و املاک
در محل فعالیت خود نصب نماید.

برای دریافت رتبه بندی، ثبت برند و یا ثبت شرکت و یا ثبت آگهی رایگان  به سایت  شهر24  مراجعه کنید


اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده

اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده

در صورتی که علامت تجاری به ثبت برسد می تواند در آینده برای دارنده علامت دارای مزیت هایی باشد که از جمله مهم ترین آن ها را می توان اجازه بهره برداری از علامت تجاری ثبت شده ذکر کرد . در ادامه این مقاله به مبحث مزایای بهره برداری از علامت و قوانین و نکات مهم در انجام این امور می پردازیم . 

اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده

بر اساس ماده قانون های 44 و 50 ثبت شده در قوانین مربوط به ثبت برند و علامت تجاری و نیز با استناد به ماده قانونی 141 در آیین نامه اجرایی مذکور ، دارندگان علائم ثبت شده این حق را دارند که اجازه بهره برداری از علامت تجاری یا برند را به صورت قانونی به دیگری واگذار کنند در ادامه به نکات مهم در واگذاری علامت تجاری می پردازیم که دانستن آن ها برای انجام قانونی امور اجباری است .


  1.  قرارداد واگذاری جواز بهره برداری علامت می تواند در یکی از اشکال قانونی انجام عقدهای اجاره و یا انجام معاهده صلح به شکل انتفاعی در ماده 10 قوانین مدنی کشور انجام پذیرد. از سویی دیگر واگذاری اجازه بهره برداری از موضوعاتی است که باید به صورت دو طرفه انجام گیرد و برای انجام آن نیازی به تشریفات نمی باشد.
  2. در قرارداد منعقده برای جواز بهره برداری باید مستقیماً به مورد اینکه ایا واگذاری منحصراً انجام می پذیرد یا دارنده علامت یا دیگر افراد حق استفاده از آن و بهره برداری را دارند یا خیر اشاره شود.  تا در انجام امور و در مقام اجراء ، قرارداد منعقده اشکالات و ابهاماتی را شامل نگردد.
  3. اگر موضوع منحص بودن یا نبودن یک مجوز بهره برداری ذکر نشود مجوزی که به ثبت می رسد غیراحصاری تلقی می شود. 
  4. با در نظر داشتن مواد قانونی 44 که در این مورد به شروط اجازه بهره برداری اشاره دارد می پردازیم :  یک قرارداد بهره برداری از زمان ثبت اظهارنامه ثبت علامت تجاری مورد نظر ، باید  به اجازه دهنده آن برای انجام امور مربوط به کیفیت و مرغوبیت کالا و نیز با  ارائه خدمات به استفاده کننده از آن توجه شود، در غیر این صورت یا در صورتی که کنترل بر علامت و کیفیت آن انجام نگیرد، قرارداد مورد نظر برای اجازه بهره برداری فاقد اعتبار می باشد.

در این میان اینگونه استنباط خواهد شد که ، یک مجوز اجازه بهره برداری توسط دارنده آن  می تواند شامل مواردی مانند نداشتن حق برای واگذاری آن علامت باشد مگر اینکه دارنده علامت با عقد قرارداد و اعلام صریح در آن به منظور اعطای مجوز به غیر را اعلام کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعطای اجازه بهره برداری با مشاوران و کارشناسی مجرب در زمینه انجام امور حقوقی و ثبتی در ارتباط باشید تا در کم ترین زمان به اهداف خود دست یابید. 

ثبت اجازۀ بهره برداری از علامت و یا اظهارنامۀ ثبت شده.

اعطاء اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده از طرف مالک علامت، طبق ماده 142 و 143 آئین نامه اجرایی باید در ادارۀ مالکیت صنعتی به ثبت برسد.

درخواست مبنی بر ثبت مجوز بهره برداری باید توسط دارنده آن ، به مراجع مربوطه برای ثبت ارائه شود

برای ثبت این درخواست باید نکات زیر رعایت شود :

1- نام و نشانی و تابعیت شخصی که میخواهد اجازه بهره برداری را اخذ کند و یا مشخصات نماینده قانونی وی الزامی است

2 – معرفی واعلام صریح به این که اجازه بهره برداری چه نوع کالاها یا خدماتی به اجازه گیرنده، واگذار خواهد شد ، در صورتی که این اجازه، نسبت به بخشی یا بعضی از کالا یا خدمات داده شده باشد.

3- ارائه مدارک قانونی مربوط به واگذاری اجازه بهره برداری علامت مورد نظر که توسط  صادر کننده جواز بهره برداری از علامت امضا و تایید شده و نیز اجازه گیرنده را برای رسیدگی به درخواست ثبت مجوز اخذ کرده باشد.

4- ارائه اصل آخرین گواهی نامۀ معتبر مربوط به علامت ثبت شده

5- ارائه مدارک مربوط به نمایندگی قانونی در صورت وجود نمایندگی برای اعطای علامت 

6- ارائه رسید های مربوط به پرداخت هزینه ها که بنا به بند هفت در جدول شماره ی 3 که در جدول هزینه ها درج شده

هزینه اجازه بهره برداری از علامت تجاری

برای ثبت مجوز بهره برداری از علامت برای افراد حقیقی با در نظر داشتن طبقات برند و یا خدمات مربوط به آن مبلغی 100هزار تومانی و برای طبقات اضافی دیگر به ازای هر طبقه 50 هزار تومان به هزینه ها اضافه می شود این مبالغ برای اشخاص حقوقی دو برابر مبالغ ذکر شده است و حق ثبت اجازۀ بهره برداری از اظهارنامه، با استناد به بند 9 جدول برای شخص حقیقی و حقیقی متغییر می باشد . شما متقاضیان می توانید امور حقوقی و اخذ جواز را توسط مشاوران مجرب حقوقی پیگیر کنید.

نکات مهم برای اجازه بهره برداری از علامت تجاری

در جواز بهره برداری باید این نکته ذکر شود که آیا این مجوز به صورت اختصاصی صادر شده یا نه؟ و باید این موضوع مشخص شود که آیا دارنده علامت حق واگذاری آن را به غیر دارد یا خیر ؟ در صورتی که حق استفاده و واگذاری به غیر را نداشته باشند مجوزی که به ثبت میرسد غیرانحصاری تلقی می شود. قرارداد مربوط به اجازه بهره برداری از پس از ثبت و اظهارنامه ثبت علامت باید بر کیفیت و مرغوبیت کالاها و خدمات تاکید داشته باشد و بتوان آن ها را توسط جواز بهره برداری تراز کرد.





























برای دریافت رتبه بندی، ثبت برند و یا ثبت شرکت و یا ثبت آگهی رایگان  به سایت  شهر24  مراجعه کنید


واگذاری رتبه های 5 پیمانکاری

رتبه 5 پیمانکاری تاسیسات و صنعت و معدن تهران


 رتبه 5 پیمانکاری تاسیسات و صنعت و معدن تهران


برای دریافت رتبه۵ پیمانکاری به سایت  شهر24  مراجعه کنید


واگذاری رتبه های 5 پیمانکاری در تهران
خرید و فروش رتبه های پیمانکاری
ارتقاء و اخذ رتبه های پیمانکاری
، بدون کارکرد ، دارای کارتکس 4 ساله و مهندسین 2 ساله .
فروش رتبه 5 پیمانکاری ساختمان و تاسیسات تهران
فروش رتبه 5 پیمانکاری برق و تاسیسات تهران
فروش رتبه 5 پیمانکاری راه و تاسیسات تهران
فروش رتبه 5 پیمانکاری آب و تاسیسات تهران
فروش رتبه 5 پیمانکاری تاسیسات و صنعت و معدن تهران
و غیره ...
اخذ صلاحیت ایمنی کار
اخذ کارت پیمانکاری شهردار ی
اخذ کداقتصادی
ثبت شرکت و تغییرات و ثبت برند و اخذ جواز تاسیس
66914452 ثبت و رتبه بندی پدیده
66914184
Instagram : Sabtepadideh