اداره ثبت برند

اداره ثبت برند

بطور کلی در رابطه با تعریف ماهیت برند یا علامت تجاری در ماده 30 قوانین چنین اشاره گردیده است:
علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

  • علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
  • علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
  • نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

همچنین بنا بر ماده 31:
حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد و در غیر این صورت قوانین نمی تواند صاحبین برند یا علامت تجاری را حمایت قانونی نماید.
اداره ثبت برند بطور کلی وظیفه محافظت از مالکیت های معنوی را به عهده گرفته است که امروزه از مهمترین اموال اشخاص به حساب می آیند.

چنانچه اشاره گردید اداره ثبت برند تحت نظارت و اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید و محدوده وظایف این سازمان عبارت است از :

-ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری و حمایت قانونی از صاحبین علامت تجاری یا برند
- ثبت حق استفاده انحصاری از اختراعات و حمایت از حقوق مخترعین
- ثبت حق استفاده انحصاری از طرحهای صنعتی و حمایت از حقوق طراحان
- ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری یا نام تجارتی، مبدأ و نشان جغرافیایی کالا و...

بطور کلی می توان گفت این سازمان از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر اشخاص ثالث از طریق ثبت این حقوق در محدوده جغرافیایی کشور یا کشورهای محل ثبت حمایت می نماید.

در واقع پیشینه وضع قوانین در جهت حمایت از مالکیت های معنوی و صنعتی نخستین بار با عنوان قانون ثبت علامات تجاری و صنعتی در سال 1304 به تصویب رسید و در پی آن "قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و آئین نامه اجرایی مربوط" به تصویب رسید و بالاخره با تصویب قوانین و مقررات اخیر که با همکاری همه دستگاههای ذیربط بالاخص مجلس محترم شورای اسلامی و قوه قضائیه به تصویب رسیده است.

در حال حاضر نیز با توجه به نیاز ها و ضرورت های روز اجتماع این قوانین با تغییر و توسعه و پیش بینی موارد جدید با رعایت استانداردهای بین المللی و بالاخص معاهده تریپس به متقاضیان خدمات ارائه می نماید.

اداره ثبت برند که چنانچه اشاره گردید وظایف دیگری را نیز در این حوزه بر عهده گرفته است، در اقدامی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی به متقضیان اقدام به معرفی سامانه ایی به آدرس https://iripo.ssaa.ir نموده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه بسیاری از امور مربوطه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام برسانند و مدارک مورد نیاز را نیز به نشانی این سازمان به آدرس تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ارسال نمایند.

چنانچه اشاره گردید متقاضیان می توانند با مطالعه قوانین در سامانه ای که از سوی اداره ثبت برند معرفی شده است، برند مورد نظر خود را طراحی و انتخاب نمایند و در همین سامانه نیز از طریق الکترونیکی به ثبت برسانند، سپس درخواست متقاضی توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و نتیجه به متقاضی اعلام می گردد.

با توجه به ماده39
هرگاه اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را به نام متقاضی صادر می‌نماید و در غیر این صورت امکان عدم ثبت برند را به اطلاع متقاضی می رساند و بنا بر ماده37 نیز هر ذی‌نفع می‌تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی‌، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) این قانون به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. دراین صورت:

  1. اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضی درصورت تأکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می‌فرستد. درغیر این‌صورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقی خواهد شد.
  2. اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می‌گیرد که علامت را ثبت و یا آن را رد کند.


برای دریافت رتبه بندی، ثبت برند و یا ثبت شرکت و یا ثبت آگهی رایگان  به سایت  شهر24  مراجعه کنید


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.