طرح توجیهی ثبت شرکت و ثبت برند

طرح توجیهی چیست؟

برای اخذ تسهیلات بانکی یا اخذ مجوز از سازمان های دولتی مانند سازمان صنعت معدن تجارت طرح توجیهی نیاز می باشد. طرح توجیهی نیاز اولیه یک کسب و کار می باشد و  معادل واژه  انگلیسی Feasibility Study می باشد. و عبارتست از گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را از جنبه های مختلف بازار، فنی، مالی و اقتصادی مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد.

آموزش تصویری ثبت برند - ثبت برند به صورت اینترنتی - ثبت فردا

طرح توجیهی، نمای کلی پروژه یا فعالیت اقتصادی و کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارید. پیش از شروع هر فعالیتی، در نظر گرفتن عوامل و شرایط موجود و بررسی آنها در موفقیت و پپش برد کسب و کار نقش اساسی ایفا می کند؛ زیرا هر فعالیتی که بدون تدبیر و برنامه ریزی آغاز شود ، محکوم به شکست خواهد بود.

بخش های مختلف یک طرح توجیهی

  1. مطالعه بازار  (Market Study)
  2. توجیه پذیری فنی(Technical Fusibility)
  3. تجزیه و تحلیل مالی(Financial Analysis)

مطالعه بازار: هر طرحی با توجه به ماهیت آن دارای محصولات یا خدمات گوناگونی می باشد که هدف از اجرای آن طرح، ارائه محصول به بازار مصرف است. بر این اساس پس از شناسایی بازارهای مصرف محصول و تعیین بازار هدف مورد نظر، می بایست به بررسی همه جانبه این بازار پرداخته شود. مهم ترین مواردی که در مطالعات بازار طرح ارائه می گردد شامل تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، صادرات و مصرف محصول مورد نظر در طی سالهای مختلف در کشور و همچنین پیش بینی این موارد در طی سالهای آتی می باشد. پیش بینی تقاضا به عنوانن یکی از مهمترین ارکان مطالعه بازار می باشد. بطوریکه با استناد به پیش بینی های انجام شده تحلیل وضعیت آینده صنعت مورد بررسی قرار می گیرد.

توجیه پذیری  فنی: از لحاظ امکان اجرای طرح ، در بخش توجیه پذیری فنی گزارش توجیهی مورد بررسی قرار می گیرد. این اطلاعات شامل مشخصات زمین محل اجرای طرح، دانش فنی پروژه، ظرفیت، ریز اجرای عملیات ساختمانی، محوطه سازی و راه سازی، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولیدی، تأسیسات و سایر مواردی است که تحت عنوان هزینه های ثابت سرمایه گذاری مدنظر قرار گرفته است.

تجزیه تحلیل مالی: در این بخش اطلاعات مربوط به هزینه های سرمایه گذاری که شامل هزینه های ثابت سرمایه گذاری، هزینه های قبل از بهره برداری و سرمایه در گردش می باشد بایستی همراه با مستندات قابل ارائه در بانک و سایر نهادهای مربوط ارائه و بررسی گردد. همچنین محاسبات مربوط به هزینه های سالیانه تولید که شامل هزینه های (Proformaa)تأمین مواد اولیه، سوخت، پرسنلی، استهلاک، هزینه های تأمین مالی، هزینه های اداری و خدماتی و غیره می باشد در این بخش ارائه خواهد گردد.

انواع طرح های توجیهی

  1. طرح ایجاد

به طرحی گفته می شود که برای یک واحد تولیدی که هنوز راه اندازی نشده، نگاشته می شود. در تنظیم این نوع طرح از اصطلاحات  “موجود”  و “مورد نیاز”  استفاده می شود.

۲٫ طرح توسعه

به طرحی گفته می شود که برای یک واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری، نگاشته می شود. این طرح برای توسعه یک واحد تولیدی، اعم از افزایش ظرفیت یا افزودن خط تولید جدید، می تواند کاربرد داشته باشد. در تنظیم این نوع طرح از اصطلاحات  “موجود”  و “پس از توسعه”  استفاده می شود.

 

نکته: طرح های توسعه معمولاً در پرداخت وام در اولویت قرار دارند،دلیل آن توانایی برای بازپرداخت وام می باشد.

 

مراحل تدوین طرح توجیهی در یک نگاه

مراحل تنظیم طرح توجیهی به ۲۲ بخش مجزا به شرح زیر خواهد بود :

مقدمه (چه مواردی در مقدمه می آید)

  1. خلاصه بررسی های اولیه (موقعیت یابی طرح)
  2. مشخصات مجری طرح
  3. مشخصات طرح
  4. مشخصات مجوزهای قانونی اخذ شده
  5. خلاصه برآورد مالی طرح
  6. برآورد سرمایه ی ثابت
  7. برآورد هزینهی نگهداری و تعمیرات طرح
  8. برآورد هزینه استهلاک طرح
  9. برآورد سرمایه ی در گردش طرح
  10. برآورد هزینه های پیش بینی نشده ی تولید
  11. مشخصات محصول، فرآیند و روش تولید محصول
  12. برآورد هزینههای سرمایه گذاری کل طرح
  13. نحوه ی سرمایه گذاری
  14. هزینه ی تسهیلات مالی
  15. پیش بینی مالی طرح پس از شروع بهره برداری
  16. قیمت تمام شده ی محصول
  17. برآورد سود و زیان سالیانه ی طرح
  18. محاسبه ی نقطه ی سر به سر (در ۱۰۰ درصد راندمان)
  19. محاسبه ی سایر نسبت های مالی
  20. برنامه ی زمانبندی اجرای طرح
  21. تجزیه و تحلیل طرح