قوانین واگذاری برند

واگذاری برند

بسیاری از افراد برای  ثبت برند محصولات خود ترجیح می دهند که برند را به صورت آماده تهیه نمایند زیرا برند هایی که ناشناس هستند زمان زیادی لازم دارند که مانند برند های معروف و قدیمی بین عموم شناخته شوند.با خرید برند در واقع نیازی به طی کردن مراحل اداری و ثبت برند نمی باشد. بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی هستند که قصد واگذاری برند خود را دارند. می توان برند این اشخاص را با طی کردن یک سری از مراحل قانونی به نام خود به ثبت کرد.

واگذاری برند به چند روش انجام می شود؟

به طور کلی، زمانی نقل و انتقال برند صورت می گیرد که دو طرف معامله، به خصوص صاحب برند به توافق برسند. واگذاری یا نقل و انتقال برند به دو صورت انجام می گردد.

واگذاری علامت تجاری به صورت قراردادی

واگذاری علامت تجاری به صورت قراردادی در واقع اختیاری بوده و صاحب برند می تواند نقل و انتقال علامت تجاری را به مالکین یا مالک جدید به ثبت برساند. مالک برند می تواند علامت تجاری خود را در مدتی محدود یا برای همیشه به فردی که درخواست ثبت برند به نام خود را دارد، واگذار نماید.

واگذاری علامت تجاری به صورت جبری

واگذاری جبری در واقع به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد. واگذاری جبری یا قهری در واقع با فوت صاحب برند صورت می گیرد. در این شرایط وراث می توانند با ارائه مدارکی مانند گواهی ثبت برند و گواهی انحصار علامت تجاری، نقل و انتقال برند را به مالک جدید انجام شود.

این گونه قراردادها زمانی اعتبار قانونی دارد که تمامی مراحل و اجازه نامه در مراکز رسمی به ثبت رسیده باشد.

مدارک لازم جهت واگذاری برند

همانطور که گفته شد برای خریداری برند نیاز به طی کردن مراحل ثبت برند نمی باشد اما برای به ثبت رساندن قانونی برند مدارکی را باید ارائه دهند که به طور قانونی به ثبت برسانند. مدارک لازم جهت ثبت برند به شرح زیر میباشد:

اسناد مرتبط با ثبت علامت تجاری مانند آگهی اول، روزنامه اگهی نهایی، گواهی ثبت برند تجاری که نشان دهنده قانونی بودن برند میباشد، باید ارائه گردد.

  • مدارک شناسایی صاحب قدیمی برند تجاری مانند شناسنامه و کارت ملی.(فروشنده)
  • مدارک شناسایی و کارت ملی مالک جدید مانند شناسنامه همراه با کارت ملی.( خریدار)
  • سند صلحی که در دفتر مرکزی بعد از دریافت نامه جهت واگذاری برند به ثبت رسیده است.
  • مجوز های لازم جهت اجازه فعالیت مالک جدید با برند تجاری که خریداری کرده است نیز باید ارائه شود.
  • تمامی کدها یا شماره های مربوط به اظهارنامه، رمز پذیرش اینترنتی و ثبت برند تجاری باید ارائه شود.
  • در صورتی که مالک برند فوت کرده است باید مدارکی جهت گواهی انحصار وراثت به مراکز مربوط تحویل داده شود.

تمامی مدارک ذکر شده در زمان واگذاری علامت تجاری باید ضمیمه پرونده شود که نقل و انتقال به صورت کاملا قانونی انجام شود.

استعلام برند قبل از ثبت - قرارداد ثبت برند

نکاتی که باید در واگذاری برند به آن توجه کنید

هنگام نقل و انتقال برند باید به نکاتی توجه داشته باشید که واگذاری علامت تجاری به درستی انجام شده و کاملا صحیح به ثبت برسد. در زمان واگذاری قانونی برند تجاری باید نکاتی در اظهار نامه بیان شود. این نکات مهم را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد:

  • کد یا شماره ثبت برند تجاری که در ایران به ثبت رسیده باشد.
  • مشخصات کامل مالک جدید مانند: نام و نام خانوادگی، نشانی و تابعیت مالک.
  • ذکر نام و نام خانوادگی و آدرس نماینده مالک جدید در اظهارنامه.

علاوه براین موارد ذکر شده باید مواردی مانند: اسناد نقل و انتقال و صلح نامه نیز باید همراه اظهارنامه باشد. در صورتی که وکیل یا نماینده مالک نقل و انتقالات را انجام می دهد باید وکالت نامه قانونی و تصدیق ثبت را نیز ضمیمه نمایند.

شرایط واگذاری علامت تجاری

هنگام خرید یا واگذاری برند باید به نکات و شرایط واگذاری صحیح علامت تجاری توجه داشته باشید که به طور قانونی و بدون هیچ مشکلی نقل و انتقال انجام شود.

  • ابتدا باید اطمینان حاصل کنید برندی که قصد واگذاری یا قصد خریداری آن را دارید به طور قانونی  ثبت شده باشد.
  • در زمان نقل و انتقال برند باید مطمئن باشید که علامت تجاری معتبر بوده و اعتبار آن تمام نشده باشد.
  • در صورتی که دو طرف نقل و انتقال در واقع همان خریدار یا فروشنده برند حقوقی باشند، باید مدارکی را ارائه دهند که هویت و حوزه فعالیت آنها به طور کامل بررسی گردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.