قوانین واگذاری برند

واگذاری برند

بسیاری از افراد برای  ثبت برند محصولات خود ترجیح می دهند که برند را به صورت آماده تهیه نمایند زیرا برند هایی که ناشناس هستند زمان زیادی لازم دارند که مانند برند های معروف و قدیمی بین عموم شناخته شوند.با خرید برند در واقع نیازی به طی کردن مراحل اداری و ثبت برند نمی باشد. بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی هستند که قصد واگذاری برند خود را دارند. می توان برند این اشخاص را با طی کردن یک سری از مراحل قانونی به نام خود به ثبت کرد.

واگذاری برند به چند روش انجام می شود؟

به طور کلی، زمانی نقل و انتقال برند صورت می گیرد که دو طرف معامله، به خصوص صاحب برند به توافق برسند. واگذاری یا نقل و انتقال برند به دو صورت انجام می گردد.

واگذاری علامت تجاری به صورت قراردادی

واگذاری علامت تجاری به صورت قراردادی در واقع اختیاری بوده و صاحب برند می تواند نقل و انتقال علامت تجاری را به مالکین یا مالک جدید به ثبت برساند. مالک برند می تواند علامت تجاری خود را در مدتی محدود یا برای همیشه به فردی که درخواست ثبت برند به نام خود را دارد، واگذار نماید.

واگذاری علامت تجاری به صورت جبری

واگذاری جبری در واقع به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد. واگذاری جبری یا قهری در واقع با فوت صاحب برند صورت می گیرد. در این شرایط وراث می توانند با ارائه مدارکی مانند گواهی ثبت برند و گواهی انحصار علامت تجاری، نقل و انتقال برند را به مالک جدید انجام شود.

این گونه قراردادها زمانی اعتبار قانونی دارد که تمامی مراحل و اجازه نامه در مراکز رسمی به ثبت رسیده باشد.

مدارک لازم جهت واگذاری برند

همانطور که گفته شد برای خریداری برند نیاز به طی کردن مراحل ثبت برند نمی باشد اما برای به ثبت رساندن قانونی برند مدارکی را باید ارائه دهند که به طور قانونی به ثبت برسانند. مدارک لازم جهت ثبت برند به شرح زیر میباشد:

اسناد مرتبط با ثبت علامت تجاری مانند آگهی اول، روزنامه اگهی نهایی، گواهی ثبت برند تجاری که نشان دهنده قانونی بودن برند میباشد، باید ارائه گردد.

  • مدارک شناسایی صاحب قدیمی برند تجاری مانند شناسنامه و کارت ملی.(فروشنده)
  • مدارک شناسایی و کارت ملی مالک جدید مانند شناسنامه همراه با کارت ملی.( خریدار)
  • سند صلحی که در دفتر مرکزی بعد از دریافت نامه جهت واگذاری برند به ثبت رسیده است.
  • مجوز های لازم جهت اجازه فعالیت مالک جدید با برند تجاری که خریداری کرده است نیز باید ارائه شود.
  • تمامی کدها یا شماره های مربوط به اظهارنامه، رمز پذیرش اینترنتی و ثبت برند تجاری باید ارائه شود.
  • در صورتی که مالک برند فوت کرده است باید مدارکی جهت گواهی انحصار وراثت به مراکز مربوط تحویل داده شود.

تمامی مدارک ذکر شده در زمان واگذاری علامت تجاری باید ضمیمه پرونده شود که نقل و انتقال به صورت کاملا قانونی انجام شود.

استعلام برند قبل از ثبت - قرارداد ثبت برند

نکاتی که باید در واگذاری برند به آن توجه کنید

هنگام نقل و انتقال برند باید به نکاتی توجه داشته باشید که واگذاری علامت تجاری به درستی انجام شده و کاملا صحیح به ثبت برسد. در زمان واگذاری قانونی برند تجاری باید نکاتی در اظهار نامه بیان شود. این نکات مهم را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد:

  • کد یا شماره ثبت برند تجاری که در ایران به ثبت رسیده باشد.
  • مشخصات کامل مالک جدید مانند: نام و نام خانوادگی، نشانی و تابعیت مالک.
  • ذکر نام و نام خانوادگی و آدرس نماینده مالک جدید در اظهارنامه.

علاوه براین موارد ذکر شده باید مواردی مانند: اسناد نقل و انتقال و صلح نامه نیز باید همراه اظهارنامه باشد. در صورتی که وکیل یا نماینده مالک نقل و انتقالات را انجام می دهد باید وکالت نامه قانونی و تصدیق ثبت را نیز ضمیمه نمایند.

شرایط واگذاری علامت تجاری

هنگام خرید یا واگذاری برند باید به نکات و شرایط واگذاری صحیح علامت تجاری توجه داشته باشید که به طور قانونی و بدون هیچ مشکلی نقل و انتقال انجام شود.

  • ابتدا باید اطمینان حاصل کنید برندی که قصد واگذاری یا قصد خریداری آن را دارید به طور قانونی  ثبت شده باشد.
  • در زمان نقل و انتقال برند باید مطمئن باشید که علامت تجاری معتبر بوده و اعتبار آن تمام نشده باشد.
  • در صورتی که دو طرف نقل و انتقال در واقع همان خریدار یا فروشنده برند حقوقی باشند، باید مدارکی را ارائه دهند که هویت و حوزه فعالیت آنها به طور کامل بررسی گردد.

اجاره برند

امروزه مالکیت حیطه بسیار وسیعی را شامل می شود. تا چند دهه پیش، قوانین تنها از وسایل و مالکیت های مادی افراد حمایت می کردند. برای مثال از آسیب رساندن اشخاص به دارایی های مادی دیگران جلوگیری می کردند. یا مثلا اگر شخصی اموال دیگری را می دزدید قانون او را مجازات می کرد. اما از چند دهه پیش، حیطه مالکیت از اعیان فراتر رفت و مالکیت معنوی و فکری را شامل شد. حقوقی مانند حق اختراع، حق بهره برداری از نام خاص و برند مورد حمایت قرار گرفتند.


مالکیت معنوی چیست؟

• برند چیست؟

• اجاره برند

• انتقال مالکیت برند (انتقال دائمی)

• اجاره برنده (انتقال موقت مالکیت برند)

• اجاره بهره برداری از برند چه مراحلی دارد؟

• مدارک لازم

• نمونه قرارداد اجاره برند

 

با درج تبلیغات درسایت های مختلف میتوانید برند خود را معرفی نمایید.

مالکیت معنوی چیست؟

مالکیت معنوی به طور خاص شامل مالکیت یک شخص بر یک اثر است که علاوه بر جنبه مادی جنبه معنوی نیز داشته باشد و اصل توجه شخص نیز معطوف مالکیت غیر مادی آن باشد.

برای مثال یک نویسنده یا شاعر علاوه بر آن که ارزشی مادی برای کتاب خود قائل است، برای معنایش نیز ارزشی -حتی چندین برابر- قائل است.

یا در مثالی دیگر، شخصی که یک اختراع علمی انجام می دهد حق استفاده از آن را نیز دارا خواهد بود و حق دارد اختراع را با نام خودش داشته باشد.
این مسئله که افراد نسبت به محصولات فکری خود حق دارند و این حق باید محترم شمرده شده و حمایت شود، باعث ایجاد حقوق مالکیت فکری شد.

اجاره برند

برند چیست؟

برند یا علامت تجاری نیز از جمله مواردی است که مشمول مالکیت می شود. برند معمولا شامل یک کلمه، ترکیب، جمله، تصویر یا عنوان است که با طراحی خاصی تولید شده است و حاصل توجه صاحبان کسب و کار به اهداف تجاری شان است.
برند یا نام تجاری دارای ارزش خاصی است، تا جایی که استفاده یا کپی برداری از آن می تواند به شکایت صاحب برند منجر شود.

 

اجاره برند

هر یک از اشخاص که بخواهد برای کسب و کارش برندی را معرفی کند باید جهت طراحی منحصر به فرد آن اقدام نماید.
همان طور که گفته شد کپی برداری یا استفاده بدون اجازه از یک برند ممکن نیست. اما راه حل دیگری نیز درباره استفاده از یک برند وجود دارد، و آن از طریق انتقال مالکیت برند و اجاره برند می باشد.

 

انتقال مالکیت برند (انتقال دائمی)

این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که صاحبان برند دیگر قصد ادامه فعالیت در بازار را نداشته باشند.
انتقال دائمی حق استفاده از برند یا به قول نادرست آن «فروش برند»، اجازه استفاده از علامت تجاری را به صورت همیشگی به صاحب جدیدش منتقل می نماید. این کار معمولا در کسب و کار های بزرگ اتفاق نمی افتد و بیشتر در مورد تجارت های کوچک رخ می دهد.

 

اجاره برنده (انتقال موقت مالکیت برند)

اجاره دادن برند نیز به دلایل مختلفی رخ می دهد. مدت زمان اجاره متغیر است و می تواند بیش از یک بار نیز اتفاق بیفتد.
البته نکته مهم در مورد اجاره این است که شخص مستاجر در زمان اجاره مالکیت کامل دارد و تنها تفاوت این است که مالکیتش دائمی نیست.

 

اجاره بهره برداری از برند چه مراحلی دارد؟

حال اگر شخصی بخواد اقدام به اجاره برند کند، چه مراحلی را به عنوان صاحب برند باید انجام دهد؟

انتقال مالکیت برند چه دائمی باشد و چه موقت، نیازمند مراجعه به چند مرجع حقوقی است.
در آغاز پس از این که مشخص شد مالک قصد انتقال دائمی را دارد یا قرار است موقتا آن را به دیگری بسپارد، با مراجعه به دفتر اسناد رسمی مدارکی که برای انتقال دادن برند موجود است را امضاء می نماید. این کار نشان دهنده قصد شخص انتقال دهنده و مرحله ای اساسی جهت انتقال حق بهره برداری از علامت تجاری است. پس از آن که انتقال برند در دفتر ثبت اسناد ثبت شد درخواست انتقال برند به اداره مالکیت معنوی ارسال می گردد.


مدارک لازم برای اجاره برند

اجاره برند نیازمند ارائه مدارکی از سمت انتقال دهنده و انتقال گیرنده است. این مدارک عبارتند از:

• مدارک شناسایی مالک

• مدارک شناسایی اجاره گیرنده

• سند انتقال یا قراردادی که در دفتر اسناد منعقد گشته است (پس از طی تمامی مراحل)

• مجوز فعالیت مستاجر

• اگر نقل و انتقال به دلیل فوت مالک باشد گواهی انحصار وراثت لازم است.

• شماره ثبت برند، اظهارنامه و رمز پذیرش اینترنتی

 

نمونه قرارداد اجاره برند

قرارداد اجاره برند با وجود این که واژه اجاره در آن وجود دارد در قالب یک قرارداد اجاره قابل تنظیم نیست. زیرا به موجب قانون، اجاره عقدی است که منافع یک عین تملیک می شود و ظاهرا نمی توان برند را یک عین دانست.
اما می توان این قرارداد را ذیل یک صلح نامه یا یک قرارداد نامعین طبق ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد کرد.

در هر دو صورت قراردادی که در دفتر ثبت اسناد تنظیم می شود می تواند فرم ثابتی داشته باشد که توسط دفتر ارائه می شود. اما طرفین می توانند قراردادی تنظیم کنند که مواردی بیشتر از فرم ثابت دفترخانه در آن وجود داشته باشد البته در صورتی که مانع قانونی پیش پایش نباشد .در هر صورت مواردی که در قرارداد می آید و توسط شخص امضاء می شود لازم است با مشورت یک وکیل همراه باشد تا موجب ضرر و زیان نشود.